Anmeldelser fra FORLAGET HISTORIA.

FINN WIEDEMANN: H.C.  ANDERSEN-MORDENE . Sider. Kr
Der er ingen tvivl om at min navnebror  Finn har haft det hyggeligt medens han siddet ved tastaturet og har skrevet dette værk. Og det samme får læseren!
Løjerne starter på et fynsk gods. Her dukker to ukendte H.C. Andersen-manuskripter op. Ejeren af godset, er den ældre dame fru Moltke, som tager kontakt til universitetets H.C. Andersen-enhed for at få bekræftet manuskripternes ægthedsværdi. Kort efter sker der et uhyggeligt bestialsk mord på universitetets bibliotek, hvor den kendte professor Karlshøj findes myrdet. Mistanken retter sig meget naturligt mod flere af byens fremtrædende H.C. Andersen-interesserede personligheder, som tæller en meget broget skare med mere eller mindre skjulte dagsordner og groteske ideer. Der kommer for alvor gang i sagen lige indtil et nyt mord sker. Dette sker samtidig med, at det traditionelle julemarked i byens H.C. Andersen-kvarter løber af stabelen og de arme politifolk skal blandt en hel masse personer som alle er uklædt som den kendte digter, finde morderen som også er uklædt. Finn Wiedemann bruger som kullise og baggrund for sin kriminalhistorie fortælles på kostelig humoristisk måde om moderne ledelsesformer i universitetsverdenen. Og ingen går ram forbi når forfatteren krabasken både over  politiets, ligesom kommunens forsøg på at slå plat på H.C. Andersen og brande sig som en international storby indgår i handlingen.
Man er i godt og fornøjeligt selskab med denne hyggelige uhyggelige kriminalhistorie.

BRIAN SPANGÅRD: StjerneBos Børn. 459 sider Kr. Det har været lidt svært for mig at tyde bogens titel, men den handler om børn der har boet på en institution StjerneBo. Forlaget hedder Historia og det er da også noget af en grum historia. Forfatteren er debutant, men man må sige at han har fået alle uhyrligheder med i denne beretning om anbragte børn og deres, på alle måder, grænseoverskridende behandlere. Intet overlades til læserens egen fantasi. Det ene seksuelle overgreb efter det andet pensles ud over siderne. Det handler både om børn og voksne. Trods mord som hævnagt på værste vis, svigt og pædofili, lykkes det dog at give et fint billede af sammenholdet og kærligheden blandt de stakkels udsatte børn. De har jo ikke bedt om at blive behandlet på en så grusom måde. Jeg tror de fleste mennesker er bekendt med at det ikke er lykken at havne i en social institution. Jeg håber det er forfatterens fantasi og skrivelyst der har drevet ham til dette værk og ikke hans egne erfaringer. Man følger en gruppe unge, der hvor de nu er havnet i samfundet. Følger deres lidelser og afsavn. En af dem har besluttet sig for hævn over tidligere behandlere. Men hvem er det? Der er mange muligheder,de unge er også i tvivl og ingen vil melde noget. Bogen er skrevet på en let overskuelig måde, man må læse videre hvis man vil vide hvem den bestialske morder er. Jeg ved det, men det er ikke en bog jeg kan anbefale . Disse emner er der nok af i dagspressen.
Hanne Pedersen