Tirsdag, december 11, 2018

CHRISTINE JØNCK: DET KRIMNINELLE POLITI: ROMAN BASERET PÅ EDDERKOPSAGEN.

politiCHRISTINE JØNCK: DET KRIMNINELLE POLITI: ROMAN BASERET PÅ EDDERKOPSAGEN. 282 Sider. Kr.

Christine Jønck har lavet et ordentligt research inden hun satte sig til at skrive Det Kriminelle Politi fortællingen. Det ses også på alle de autentiske dokumenter der er bagerst i bogen.Hovedpersonen betjent Johannes Nielsen lever et dobbeltliv. Til daglig nyder han stor anerkendelse som ansat i det københavnske politikorps, men i det skjulte er han en vigtig person i dele af sortbørsmiljøet. Her færdes han blandt farverige venner, med store armbevægelser, og med masser af vilde fester, sprut og damer er hverdagskost. Sortbørsen kører på sit højdepunkt, og der handles med alt fra kaffemærker til cigaretter, guld og dollargriner. Men det viser sig at det er farligt at kende nogen på begge sider af loven. Johannes’ nye liv kommer pludselig til at handle om overlevelse og at dække over ulovligheder. Inden længe sidder han fanget i et edderkoppespind – uden mulighed for flugt. Edderkopsagen er den dag i dag en af de spektulære af danmarkshistoriens mest opsigtsvækkende kriminalsager. Hvor Artikler om ordensmagtens indblanding i sortbørshandel, tyveri og bestikkelsessager rystede den danske befolkningen. Politiet forsøgte at affeje det hele som ren revolverjournalistik. Det Kriminelle Politi – er både er en underholdende og medrivende historisk roman fyldt med masser af skæve, magtfulde personligheder. Fortællingen levendegør en svunden tid og giver et spændende og unikt indblik i, hvordan en betjent der ellers er ansat til at sørge for lov og orden ender som dybt kriminel. Jøncks roman er kort sagt en god læseoplevelse som anbefales varmt.

Our website is protected by DMC Firewall!