DANSKE KRIMINALFILM.

TRYK PÅ LINKET UNDER FILMENS REFERART SÅ KAN I LÆSE MERE OM DEN PÅ IMDB.COM (ps kommer lløbene linkene)

 DANSKE KRIMINAL FILM REGISTER.

Afsporet (1942)

Unge, kønne Ester fra det bedre borgerskab får konstateret en livstruende sygdom og opsøger derfor sit livs kærlighed for i det mindste at nyde de sidste år med ham, frem for hendes følelseskolde ægtemand. Desværre er ungdomsflammen blevet gift, og chokket er så stort for den skrøbelige kvinde, at hun mister hukommelsen og ender på samfundets bund, hvor et nyt og hårdt liv begynder for hende.

Ambulancen (2005)

Da et bankrøveri, der skal sikre deres mor en livsvigtig operation, går galt, flygter de to brødre Tim og Frank over hals og hoved i en stjålen ambulance! For sent ser de, at der i ambulancen befinder sig en skrækslagen sygeplejerske – og en hjertepatient, der vil dø, hvis han ikke straks kommer på hospitalet. Med hele Københavns politistyrke i hælene står Tim og Frank over for deres livs valg: skal de flygte eller overgive sig? Det er ikke lige tiden for de to brødre at blive uvenner… Men det er svært at undgå, når man ikke lige kan blive enige om hverken livets eller ambulancens kørselsretning! https://www.imdb.com/title/tt0400156/?ref_=nv_sr_srsg_1

ATTENTATET (1979)

Et forfejlet attentat mod Danmarks energiminister i selveste Folketinget udløser panik blandt de folkevalgte. Politiet får meget frie hænder til at finde morder og bagmand, og også efterretningstjenesten går meget hårdt til værks i terroristjagten. Men mens diverse vidner og mistænktes rettigheder krænkes, begynder en kriminalbetjent at ane en anden og uventet sammenhæng i sagen.

BAG DET STILLE YDRE (2005)

Huset er både stort, gammel og charmerende så Signe og Tommy flytter gerne ind sammen med deres lille datter. Desværre viser det sig at huset er hjemsøgt og spiller en vigtig rolle i forbindelse med nogle uopklarede mord for tre år siden.

BESAT (1999)

En fremmed ankkommer til Københavns lufthavn med flyet fra Rumænien. Kort efter går strømmen i hele København og den mystiske fremmede, som trækker vejret uden puls, havner i hænderne på lægen Søren (Ole Lemmeke) Med flyet fra Rumænien er også Vincent (Udo Kier) som er på sin helt egen mission med kufferten fuld af molotov cocktails. Søren kan ikke redde den fremmede men er overbevist om, at det drejer sig om en endnu uidentificeret virus. Sørens overordnede betragter dog sagen som rutine og liget returneres til Rumænien. Nu bliver Søren og hans kæreste (Kirsti Eline Thouhaug) nødt til at tage helt derned for at skaffe en prøve af viruset. Undersøgelsen af det ukendte virus viser dog noget ganske andet end forventet. Noget er helt galt…og snart bryder helvede løs.

BLINKENDE LYGTER (2000)

Med 4 millioner kroner i en kuffert og en sportstaske fyldt med skydevåben er de fire småkriminelle barndomsvenner Torkild, Coke fikserede Peter, skydegale Arne og evigt spisende Stefan på vej sydover til en ny og bedre tilværelse i Barcelona. Men…pengene er stjålet, Peter pisbløder fra skudsår og bilen bryder sammen allerede i Jylland. Løsningen er at krybe i skjul på en meget nedlagt kro og gøre sig så lidt bemærket som muligt. Problemet er bare, at de har forbandet svært ved at holde lav profil.

BRØDRE. (2004)

Michael har styr på sit liv. Han har en velfungerende karriere i militæret, en smuk hustru og to døtre. Hans lillebror, Jannik lever derimod et driverliv på kant med loven. Da Michael sendes på FN mission i Afghanistan ændres balancen mellem de to brødre for altid. Michael meldes savnet og formodet omkommet og Sarah søger trøst hos Jannik, der uventet tager ansvar – for sig selv og for familien. Men snart står det klart, at deres følelser har udviklet sig til andet og mere end gensidig sympati. Da Michael vender hjem fra et traumatisk fangenskab i de afghanske bjerge er alting forandret…

CECILIE ( 2007)

Den 33-årige Cecilie (Sonja Richter) ser og hører ting, som ingen andre oplever. Steder der pludselig forandrer udseende og mennesker, som ikke er der. Da hun en nat oplever en voldtægt, der ikke efterlader sig nogen spor, indlægges hun på psykiatrisk afdeling af sin mand Mads (Claus Riis Østergaard). Her kommer hun i behandling hos psykiateren Per (Anders W. Berthelsen), og med hans hjælp opdager Cecilie en skræmmende sammenhæng mellem sin tilstand og et brutalt mord, som skete for over 30 år siden.

DE GRØNNE SLAGTERE. (2003)

De to venner Bjarne og Svend beslutter sig for at åbne deres egen slagterforretning for at slippe væk fra deres ondskabsfulde boss Holger. Bjarne bruger meget tid på sin kæreste Astrid og kæmper samtidig for at få slukket for den respirator, der har holdt hans tvillingebror Eigil i live siden han var syv. Deres forretning går rigtigt dårligt, indtil Svend en dag udvikler et nyt produkt, “kyllerylle”, der kan konkurrere med Holgers kronhjortepølse. Snart er der en konstant kødrand af kunder udenfor butikken, men spørgsmålet er, hvordan de skal følge med efterspørgslen på deres nye salgshit.

DEN FORSVUNDNE FULDMÆGTIGE .(1971)

Den pligtopfyldende embedsmand og familiefar Theodor Amsted (Ove Sprogøe) forsvinder pludselig under mystiske omstændigheder. Mens politiet brygger på mordteorier, er Amsted begyndt et nyt liv i provinsen.

DEN DU FRYGTER. ( 2008)

I et forsøg på at sætte lidt kulør på sit liv melder Michael sig til et forsøg, hvor et nyt lægemiddel mod depression skal afprøves. Han siger ikke noget til sin kone – heller ikke da forsøget bliver afblæst på grund af farlige bivirkninger. Michael bliver blot ved med at indtage pillerne. Det skulle han nok ikke have gjort, for de får voldsomme følelser til at vælde op i Michael. Følelser, der er svære at styre.

DEN GODE STRØMER (2004)

En gruppe småkriminelle fjumrehoveder skulle egentlig stjæle silke til en rasta-bande men kommer i stedet til at hugge 2½ kilo heroin fra den lettiske mafia. Gruppens gode ven, civil betjenten Jens, prøver at redde trådende ud, men ingen af de involverede parter er specielt forstående, når det gælde penge og fejltagelser. Pludselig er Jens langt længere ude, end han kan bunde.

DEN SORTE MADONNA. (2007)

Maria studerer og stripper i sin fritid. Hendes far er en af politiets gamle kendinge, som lige skal lave sit sidste kup. Sammen med sine to kammerater stjæler han et kostbart russisk ikon “Den Sorte Madonna” – en bestillingsopgave fra en russisk mafialeder. For at undslippe politiet må han sende ikonet til sin datter, som han ikke har set i flere år. Maria har nu valget mellem at aflevere kunstskatten til politiet mod en klækkelig dusør, eller redde sin far der bliver holdt fanget i Polen af mafialederen. Maria vælger det sidste med politimanden Gustav som ufrivilligt påhæng…

DET BEGYNDTE OMBORD.( 1937)

En dansk humørpille fra filmens guldalder!.
Peter Malberg er den let fjogede og meget forelskede forfatter Peter Strøm, der er brændt varm på forlæggerdatteren Else Fischer. Det samme er imidlertid den kvikke journalist Fritz Faber.
Vi byder her på en ægte dansk folkekomedie.

DET FORSØMTE FORÅR.(1993)

Det Forsømte Forår er nu ikke længere KUN den mest læste roman i Danmark, det er også én af de største film-succeser.Handlingen tager udgangspunkt i en gruppe veletablerede borgeres studenterjubilæum. De husker kun deres skoletid som en vidunderlig oplevelse, men virkeligheden er en helt anden. Filmen går tilbage i tiden og følger 4 elever: Ellerstrøm, Mogensen, Nielsen og klassens tykke dreng, Thygesen, i deres fælles barske skoledag. Den gamle skole er nærmest som en galeanstalt, hvor lærerne piner og plager eleverne, med kraftig støtte fra de ambitiøse forældre. Og især Lektor Blomme er en ren satan bag katederet – så modbydelig at en af eleverne bliver morder…

 DET PARALLELLE LIG. (1982)

Salgschef Allan Berg har store ambitioner, der nok skal blive indfriet for han er gift med firmaets ejer Karen. Desværre har Allan også stærke drifter og indleder stik imod al fornuft et forhold til Karens datter. Da hun truer med at afsløre ham, ser han ingen anden udvej end at myrde hende, men hvordan slippe af sted med det? Allan lægger en plan.

Drabet (2005)

Carsten er en højt respekteret gymnasielærer og tilsyneladende lykkeligt gift med Nina. Han har dog også en hemmelig affære med sin tidligere elev Pil, som er en passioneret politisk aktivist på venstrefløjen. Da hun en dag ender bag tremmer efter at have deltaget i en aktion, der koster en politimand livet, siger Carsten farvel til sit gamle liv for at give sin fulde støtte til Pil.

DØDEN KOMMER TIL MIDDAG. (1964)

En aften går krimiforfatteren Peter Sanders bil i stå, mens han kører gennem en skov. Han opsøger det nærmeste hus for at ringe efter hjælp. Her hører han et skud og finder liget af en ældre mand. Kort efter skubbes Sander ned ad trappen. Da han næste morgen vågner med hjernerystelse, nægter politiet at tro hans drabelige historie. Sander går derfor i gang med selv at lege amatørdetektiv.

EKKO. (2007)

Politimanden Simon er lige blevet skilt, og oven i hatten har han mistet forældremyndigheden over sin 6-årige søn Louie. Desperat og ulykkelig beslutter Simon sig for at kidnappe drengen, så de kan have en sidste ferie sammen. Simon tager Louie med til Møn, hvor de skjuler sig i et sommerhus. Men huset bringer minder op i Simon – og det er ikke rare minder. Og måske er de ikke alene i det store hus!

EN FREMMED BANKER PÅ. (1959)

En regnfuld aften i august 1947 sjosker en mand hen over en mennesketom strand. Manden banker på døren til et sommerhus, og en enlig kvinde åbner. Han hævder at være faret vild, og hun giver ham et måltid mad og husly for natten. En erotisk gnist springer imellem dem, og kvinden forelsker sig i den fremmede. Men han har ikke valgt et tilfældigt hus. Han kendte nemlig enkens mand under krigen.

ET SKUD FØR MIDNAT. (1942)

Dr. med. Peter Lind er en ung, feteret modelæge, som trods et udstrakt og velhavende kvindeligt klientel er ved at blive træt af lægelivets ensformighed og derfor pønser på at tage ud på en lang udenlandsrejse for at opleve eventyr. Denne plan synes hans kone Vera meget dårligt om. Peter og Vera er fornylig blevet skilt efter fire års ægteskab og kommer derfor bedre ud af det end nogensinde. Da de ikke kan blive enige om, hvorvidt Peter skal rejse eller ikke, vælger de som opmand modeforfatteren og teaterkritikeren Martin Steen.

 FLUERNE PÅ VÆGGEN.(2005)

 Instruktøren My Larsen kan sit kram og har næse for en god historie. Hendes næste projekt er en dokumentarfilm om den liberale kommune Ravnskov med borgmester Svend Balder i spidsen. Svend er mere spændende end de fleste, og de to indleder et forhold, men snart kommer My på sporet af noget lusk i kommunen, og så begynder hun at grave i sagen.

FLUGTEN.(2009)

Under en rejse til Afghanistan bliver journalisten Rikke Lyngvig kidnappet af terrorister. De truer med at henrette hende, hvis den danske regering ikke imødekommer deres krav. Heldigvis undslipper Rikke, og kommer hjem til Danmark som den store helt. Episoden sætter for alvor Rikkes karriere på skinner, men den feterede journalist gemmer på en forfærdelig hemmelighed.

FORBRYDELSENS ELEMENT. (1984)

Politimanden Fisher er kaldt tilbage til Europa fra Cairo for at deltage i jagten på en seriemorder. I en trøstesløs verden præget af forfald opsøger han sin gamle lærermester Osborne, der hjælper ham på vej i efterforskningen. Fisher opdager, at mordene er begået efter et udspekuleret mønster og han beslutter sig for at sætte en fælde for morderen. Planen for imidlertid et andet udkomme end Fisher havde tænkt sig.

Fortidens Skygge (Den Som Dræber 2012)

Psykiateren Thomas Schäffer har fundet sammen med sin ekskone og beslutter at fratræde sin stilling hos politiet som profiler for at vende tilbage til sit undervisnings job på universitetet. Men som hans sidste arbejdsdag nærmer sig, dukker en voldsom sag op fra hans fortid. Som ung psykiater undlod han at tvangsindlægge en patient med krigstraumer, der manisk tegnede detaljer fra brutale mord, ulykker og andre episoder igen og igen. Da patientens tegninger pludselig eksekveres som rigtige mord, kan Thomas ikke få sig selv til at stoppe, før sagen er opklaret.

FRI OS FOR DET ONDE. (2009)

I Fri os fra det onde vender det lykkelige ægtepar Johannes (Lasse Rimmer) og Pernille (Lene Nystrøm) og deres to børn tilbage til Johannes’ fødeby i den jyske provins. De får hjælp til at istandsætte det nyindkøbte hus af den tidligere torturfange Alain fra Balkan, som netop er ved at få troen på livet tilbage og er i færd med at genoprette en ordentlig tilværelse.

Johannes’ bror Lars (Jens Andersen) er en ganske anden historie. Han har boet i landsbyen altid og arbejder nu som langturschauffør, når han ikke lige drikker sig fuld på den lokale bodega. Han har netop gjort sin kæreste (Pernille Valentin) gravid, og det får ham til at indse, at han vil leve et andet og bedre liv. Men skæbnen har andre planer, og en dag kommer han til at køre den ældre kvinde Anna ned ude på hovedvejen. Det lykkes ham at få plantet falske beviser, der placerer skylden hos Alain, og så ruller lavinen, der forvandler den fredelige provinsidyl til en regulær krigszone.

FLUERNE PÅ VÆGGEN (2005)

Filmens hovedperson er den prisbelønnede dokumentarfilminstruktør My Larsen (Trine Dyrholm), hvis stil er kendt for at være både grænsesøgende og provokerende. Partiet Venstre hyrer hende til at lave en dokumentarfilm om den liberale kommune Ravnskov – for at modarbejde vælgernes politikerlede. My ser stort på sine principper og siger ja til opgaven. Borgmester Svend Balder (Lars Brygmann) er den lokale bykonge, hvis metoder ikke altid tåler dagens lys. Til gengæld sværger han til blondiner, og derfor er han ikke sen til at lukke My og hendes altid nærværende kamera ind i privatsfæren. Den sandhedssøgende My har også sine egne små lig i lasten, men hvor langt vil hun gå i sin stræben efter både at rydde op i sit eget liv og nå helt til bunds i borgmesterens ditto?

GAMLE MÆND I NYE BILER. (2002)

Det er jo ikke for sjov, vi går rundt og slår folk ihjel… Harald (Kim Bodnia) kommer ud af fængsel og opdager, at hans plejefar, Munken (Jens Okking), ligger på dødslejet. Munkens sidste ønske er, at Harald skal finde hans ægtefødte søn, Ludvig, til ham. Ludvig (Torkel Petersson) sidder desværre indespærret i Sveriges bedst bevogtede og sikrede fængsel, men det er ikke noget problem, for Haralds to venner, kokkene Peter (Tomas Villum Jensen) og Martin (Nikolaj Lie Kaas) har en plan. Da Ludvig endelig møder Munken, falder de to øjeblikkeligt i hak. Han og Harald sætter nu alt ind på at skaffe en ny lever til Munken, så de kan nå at nyde et par gode år sammen. Desværre koster en sådan transplantation dyrt på det sorte marked, og da de ingen penge har, må de røve en bank.

GANGSTERENS LÆRLING. (1976)

En socialrådgiver keder sig i sin hverdag og havner i en gangsterbule, hvor han indtager stoffer og finder sammen med den lokkende, farlige Anja (Nina Louise), en af miljøets lette piger. Han kommer i kløerne på en diabolsk bagmand, forsømmer sit arbejde, forlader sin familie og forsumper i Nørrebros underverden.

GENGÆLD. (1955)

Et mord finder uventet sted i en stor gammel forstadsvilla. Offeret var kun alene i fem minutter. Nu er samtlige af husets otte beboere under mistanke, men politiet har svært ved at finde et egentlig motiv. Den myrdede er ejendomsmægler Smith, en mand med en tilsyneladende pletfri baggrund. Men hvorfor kommer han til villaen? Er det for at møde enkefru Thomsens søn, som han hævder at være far til? Og hvorfor giver han rask væk den talentfulde, men fattige forfatter 1000 kr.? Ligger der et gammelt opgør gemt mellem ham og den rige fabrikant, der viser sig at have været værnemager under krigen? Spor og motiver vikler sig sammen, og fortoner sig i det uvisse. Politiet står på bar bund, da morderen bryder sammen og foræller sin medrivende historie. Historien om, hvordan en menningsløs uretfærdighed vokser sig så stor, at alle hensyn viger for en eneste følelse: Gengæld.

 GLIMT. ( 2006)

Morten er en ung medicinstuderende, hvis japanske kæreste dør under mystiske omstændigheder. Da uforklarlige ting begynder at ske omkring ham, prøver han at finde ud af, hvem hun i virkeligheden var. Han finder ud af, at der hviler en forbandelse over kærestens familie; en forbandelse der nu har ramt ham og som kun kan brydes på én måde. Jo mere han lærer om kærestens familie, jo mere lærer han også om sin egen… og en ulykke kommer sjældent alene.

Glimt er FuldFartFilm’s første spillefilm, med et samlet budget på bare 25.000 kr. Inspirationen er fundet i den asiatiske gyser-stil, der spiller mere på det psykologiske plan end på det blodige. FuldFartFilm er et team af kreative film-freaks der brænder for at lave film. Målet er at få praktisk erfaring med at udvikle, producere og distribuere low-budget spillefilm.

GYS OG GÆVE TANTER: (1966)

Privatplejehjemmet Ellekilde står foran lukning. Forstanderinden Bettinas onkel Theodor kommer til Ellekilde for at få styr på underskudsforretningen. Han an-kommer under middagen, og da Bettina vil tale med ham, er han forsvundet. I løbet af det næste døgns tid, finder der flere mordforsøg sted, og Bettina får hjælp af søstrene, Emma og Johanne, samt sygeplejersken Bitten. Når fire piger leger kispus med en handlekraftig morder blandes gys og gru med latter.

HÆNDELIGT UHELD. (1971)

En nyudnævnt direktør i et automobilfirma bliver en aften skyld i et trafikdrab og stikker af fra ulykkesstedet. En ung kvinde er den eneste, der kender hans skyld, og hun udsætter ham nu for forskellige former for afpresning og bringer ham i flere pinlige situationer. Til sidst føler direktøren sig tvunget til at myrde hende. (Kilde: SDF).

HÆVNEN. (2010)

Hævnen er en stort anlagt fortælling om venskab, hævn og utroskab. Filmen trækker spor fra den brutale hverdag i en afrikansk flygtningelejr til den postkort-smukke idyl i en sovende dansk provinsby. Anton arbejder som læge i en nødhjælpsorganisation og pendler mellem en flygtningelejr i Afrika og sit hjem i Danmark, hvor han har to små sønner. Han har svigtet sin elskede kone Marianne, og de prøver nu at vænne sig til et liv uden hinanden. Sideløbende begynder Antons 10-årige søn Elias at blive venner med den nye dreng i klassen, Christian. Dette usædvanlige venskab udvikler sig snart til en foruroligende alliance, som truer med at ødelægge landsbyidyllen for altid. Hævnen er et bevægende drama og en nervepirrende thriller i ét, en fortælling om mennesker, der prøver at gøre det gode og som konstant må vende den anden kind til – indtil bægeret er fyldt og kun hævntørsten står tilbage!

HEADHUNTER. (2009)

En dansk super thriller om et nådesløst og brutalt magtspil i erhvervslivets absolutte top. Martin Vinge er tidligere hardcore erhvervsjournalist og nu succesrig headhunter med et kompliceret privatliv. I al fortrolighed bliver han kontaktet af den gamle N.F. Sieger, koncernchef for Danmarks største rederi- og olieimperium. Sieger bestiller Martin til at finde en alternativ arvtager til virksomheden, frem for sin egen søn, Daniel Sieger, som egentlig er koncernens kronprins. Martin kaster sig ud i at finde en kandidat, som kan leve op til den gamles krav om at føre dynastiet ind i en ny æra. Men han opdager andre agendaer hos N.F. Sieger, efterhånden som han bliver trukket ind i et brutalt og uigennemskueligt spil bag limousinernes og bestyrelseslokalets tonede ruder.

HIMMERLAND. (2008)

Da amerikaneren Sean (spillet af James Barclay, som også står bag både manuskript og instruktion), forlod Danmark, efterlod han to lig og et knust hjerte. Tre måneder efter vender han tilbage til Himmerland, men er det hævn eller tilgivelse, han søger?
    James Barclay har med Himmerland lavet en debutfilm, der er både underholdende og usædvanlig. I et smukt og raffineret filmsprog skræller han lag efter lag af historien. Han hvirvler os ind i det, der ligner en nøje tilrettelagt plan – men måske blot er skæbnens ironi. https://www.imdb.com/title/tt0437221/?ref_=nv_sr_srsg_2

HVORDAN SLIPPER VI AF MED DE ANDRE ? (2007)

Det står skidt til i lille Danmark, så for at sikre nationens overlevelse og fremgang, har regeringen besluttet, at eliminere alle der har modtaget mere fra det offentlige end de ydet. Pensionister, invalide og kontanthjælpsmodtagere bliver interneret i hobetal, og nu er turen kommet til John, Gerda, Nancy, China og Melanie, der kun er en enkelt samtale væk fra eliminering. https://www.imdb.com/title/tt0478365/?ref_=nv_sr_srsg_0

HVOR ER LIGET MØLLER ? (1971)

Undervejs til Sankt Thomas møder mesterdetektiverne Vilhelm Hårlung (Dirch Passer) og Møller en ung kvinde i nød, og de tøver ikke med at træde til med deres ekspertise i verdensklasse. Den dejlige ungmø har arvet et hus på øen, men skurke, sagførere og andre misdædere er ude efter hende og hus. Lige en sag for Hårlung og Møller. Hvor er liget, Møller? er både skrevet og instrueret af Preben Kaas, der også spiller hovedrollen som Møller. https://www.imdb.com/title/tt0125200/

Idealisten (2015)

”Idealisten” er en spændingsfilm om ét af de mest hemmeligholdte kapitler i det 20. århundredes danmarkshistorie og en fortælling om magt, idealisme og to mænds mod til at gå op mod systemet.

I KINA SPISER DE HUNDE. ( 2009)

 Mifune sang sin sidste sang. Nicholas Winding Refn blødte. Susanne Bier underholdt den eneste ene. Vi lo, græd og kedede os i året før årtusindskiftet. Men vi var også glade for at lægge lommetørklæderne på hylden og (endelig) se den første rigtige danske actionfilm, der i rappe replikker, stunts, festlige figurer og dødsfald kunne måle sig med hårdkogte amerikanske actionbrag. Jeg taler selvfølgelig om Lasse Spang Olsens I Kina spiser de hunde.

Arvid er en stille kedelig bankrøver, som en dag bliver offer for et bankrøveri. Han tager sig gevaldigt sammen og overmander røveren og bliver dagens helt. Men samme aften opsøges han af røverens gravide kæreste, som fortæller, at de skulle bruge pengene til deres barn. Arvid får dårlig samvittighed og opsøger sin småkriminelle bror (mesterligt spillet af Kim Bodnia, der får Arnold, Sylvester og Bruce til at ligne Rip, Rap og Rup), og så begynder historien bare at køre derudaf.
    Et mesterligt manuskript af Anders Thomas Jensen (Oscar-vinder), der formår, hvad ingen dansker har gjort før, at skrive en intelligent actionfilm med en twist så skarp, at du falder ned af stolen. https://www.imdb.com/title/tt0180748/?ref_=nv_sr_srsg_0

 INKASSO. (2004)

Laura (Iben Hjejle) har alt. Hun har et godt job, en sød kæreste og bor i en dejlig lejlighed. Lauras liv er perfekt. Der er faktisk kun det lille minus, at hun ikke elsker sin kæreste, har pantsat alt hvad hun ejer, skylder flere hundrede tusinde væk – og hun lever en dobbelt-tilværelse ude af kontrol. Midt i alt rodet, da Lauras verden bryder sammen, møder hun pengeinkassatoren Claus (Kim Bodnia).

Claus er Lauras diametrale modsætning, og hans eneste formål er at inkassere de mange penge, hun skylder hans chef. De to har absolut intet tilfælles – andet end rod i økonomi og følelsesliv.
     Alligevel tiltrækkes de af hinanden, som to magneter der undviger den andens pol – og efterhånden indser de, at den eneste måde de hver især kan komme ud af deres knibe på, er at følges ad…

Lasse Spang Olsen har tidligere haft succes med at servere hunde i Kina og lade gamle mænd drøne rundt i nye biler. Nu stryger han igen helt til tops med en uimodståelig, romantisk action-komedie! https://www.imdb.com/title/tt0400538/?ref_=nv_sr_srsg_0

JEG MØDTE EN MORDER. (1943)

Henrik frelste tre år tidligere Annie fra et hårdt liv i byen. Men deres ægteskab går dårligt, de skændes og slider i det for at få deres lille gård til at løbe rundt. Annie er rastløs og utilfreds med det hårde liv.
    Da hun skyder Henriks hund, slår det klik for ham. I raseri dræber han hende. Han flygter og søger ly hos forfatterinden Eva. Hun finder hurtigt ud af, at Henrik er på flugt – eftersøgt for mord – men fatter sympati for den unge mand og undlader at melde ham til politiet.

KÆRLIGHED PÅ FILM. (2007)

Under en ferie i Vietnam møder Julia sit livs kærlighed, den farlige, uimodståelige og eventyrlystne Sebastian. Men noget frygteligt hænder Julia i Hanoi, noget ubeskriveligt, og hun beslutter at flygte hjem til Danmark. På vej ud til sin familie – fuldstændig opløst og skræmt fra vid og sans – mister hun kontrollen med sin bil og kører galt.
     På hospitalet dagen efter bliver hun opsøgt af Jonas – en ægtemand til kone og to børn, en drømmer, der længes efter noget andet. Et andet liv, en anden kvinde, et eventyr – hans liv er ikke, hvad han troede, det ville være. Jonas tror, han var årsagen til ulykken, og besøger Julia med store samvittighedskvaler, men hun ligger i koma, og ved en grotesk forveksling tror hendes familie, at Jonas er Julias nye, eksotiske kæreste, som de har hørt så meget om. Jonas beslutter at blive ved Julias side og tage sig af hende, og efter hun er vågnet – blind og med hukommelsestab – bliver hun dag for dag også overbevist om, at Jonas er hendes livs kærlighed – Sebastian.

KANDIDATEN. (2000)

Forsvarsadvokat Jonas Bechmann lever af at frifinde drabsmænd. Indtil han selv står mistænkt for mord. Efter en nat i byen ender han på et hotelværelse med en ung pige. Næste morgen ligger hun død på gulvet, brutalt myrdet, og alt peger på Jonas. Hans eneste chance for at rense sig selv er at flygte fra alt, han kender. Men snart opdager Jonas, at han er fanget i et større spil om sandhed og løgn, hvor grænsen mellem rigtigt og forkert hastigt bliver udvisket.

KAT. (2001)

Maria bor sammen med sin veninde Isabella i samme ejendom som Isabellas bedsteforældre. En aften er Marias kat til stede, da bedsteforældrene afholder en okkult seance, og nu begynder en række uhyggelige begivenheder. Mens Marias humør påvirkes af et dårligt forhold til kæresten, bliver hun fascineret af en række bestialske mord, der tilsyneladende altid begås i områder, hvor hun selv har befundet sig. Maria beslutter sig for at lave sin egen undersøgelse.

KNIVEN I HJERTET. (1981)

Postarbejderen Jesper er så ensom, at han kan mærke på et brev, om indholdet er et kærlighedsbrev. Hvis det sker, så åbner han det og drømmer, at det er skrevet til ham. Det bliver naturligvis opdaget og han bliver fyret. Han bliver kæreste med Lilian, der studerer psykologi om dagen og arbejder på en bar om natten. Hun er hans livs kærlighed, men hendes interesse for ham er mere speget, og da hun dropper ham, foretager han en handling, der vil forfølge ham resten af livet.

KOLLEGIET.(2007)

Katrine flytter fra provinsen til et kollegium i en forstad til København for at begynde at læse engelsk, men også for at starte på en frisk. Da hun kommer til at træde den intrigante Sanne over tæerne ved at være sammen med Sannes ekskæreste, bryder helvede løs. De forsøger at mobbe Katrine ud af kollegiet og skræmme hende med en gammel skrøne om en tidligere beboers genfærd. Katrine kommer uforvarende til at sætte genfærdet fri, og det begynder at hævne sig på kollegiets beboere. Sammen med Rolf forsøger Katrine at stoppe genfærdet, før det slår alle på kollegiet ihjel. Mens hun og Rolf forsøger at finde en løsning, dør folk omkring dem. Snart er der kun Katrine og hendes allernærmeste tilbage.

KRIMINALASSISTENT BLOCH. (1943)

Forhenværende bogholder Carl Frank (Ejnar Federspiel) har fået en dødsdom: Han lider af uhelbredelig kræftsygdom. Frank har begået bedrageri, og har netop afsonet et fængselsophold. Familiens økonomi er i en forfærdelig elendighed og i den lille by Fjordnæs, hvor alle kender alle, er hans muligheder for at få et nyt job lig nul. Hans kone Jenny (Ellen Margrethe Stein) er både en bitter og fortvivlet kvinde. Den megen modgang ,først mandens fængselsophold og nu den livstruende sygdom, har sat sine spor. Datteren Sonja (Betty Vølund) er forelsket i en ung gartnermedhjælper, Ernst Hansen (Carl Heger), hvis fortid som småkriminel, med ophold på forskellige institutioner, ikke er en forbindelse, familien bryder sig om. Sønnen Otto (Jens Asby) må afbryde sine studier. Der er simpelthen ikke penge til, at han kan fortsætter. Der opstår et større skænderi mellem far og søn og Otto er ret hård i sin dom mod faderen. Efter skænderiet med sønnen, lykkes det Carl Frank at slippe uset ud af huset. Han medbringer sin pistol, for han har besluttet at begå selvmord. Fru Frank og Otto har en samtale i opholdsstuen. Her fortæller hun Otto om faderens sygdom, om hans livsforsikring på 25. 000 kr. og om den pistol hun har set i hans skrivebord. Hun er bange for, hvad han kan finde på. Otto erkender, at han var nok for hård over for faderen og går ind til ham, for at undskylde, men han er væk, og pistolen med ham. Sammen med hunden Tarzan løber Otto ud i skoven for at finde sin far. Pludselig hører han skud. Tarzan finder Carl Frank død med pistolen i hånden. Otto tror, at faderen har begået selvmord. Har han det, kan de godt sige farvel til livsforsikringen. Derfor tager han pistolen og hans tegnebog, så det ser ud som rovmord. Da politiet finder Frank, mener de, at de har med mord at gøre. Ernst’s værtinde fru Hoffmann (Ingeborg Pehrsson) finder pistol og tegnebog på hans værelse og afleverer det til politiet. Ernst bliver anholdt, men han nægter sig skyldig. Da han ingen alibi har, bliver han fængslet. Kriminalassistent Bloch (Axel Frische) fra København ankommer til Fjordnæs, og efter at være sat ind i sagen af Kriminalassistent Steffensen (Elith Pio), ønsker han at tale med arrestanten. De kommer i sidste øjeblik for Ernst har forsøgt at tage sit eget liv ved at hænge sig i cellen. Det lykkes Bloch at genoplive ham. . Efter at have talt med ham er Bloch ikke i tvivl om, at Ernst er uskyldig. Ernst arbejder for frugtavler Steen (Asbjørn Andersen). Han har kun godt om Ernst, at fortælle Bloch han tænker på, at gøre ham til sin førstemand. Han er også overbevist om, at Ernst er uskyldig. Bloch har sin egen facon at undersøge en sag på, og i de fleste tilfælde får han sin mand. Han finder hurtigt ud af, at Otto og fru Frank skjuler noget for ham, og da han går dem rigtig på klingen, røber Otto sig. Han og moderen må tilstå deres forsøg på forsikringssvindel. Sonja møder op på politistationen. Hun fortæller Steffensen, at hun og Ernst var sammen hele den aften faderen døde. Bloch kommer med Otto. Han tilstår, at det var ham, der anbragte pistolen og tegnebogen på Ernst’s værelse. Dermed er Ernst renset og kan forlade arresten som en fri mand. Otto husker, at han hørte 2 skud, før han fandt faderen. Projektilet, som har været til ballistisk undersøgelse, viser sig at være en anden kaliber, og kan derfor ikke været affyret med Frank’s pistol. Nu er Politiet lige langt. Selvmordet er pludseligt blevet til et nyt mord. Ved ransagelse i Franks hjem, finder Bloch et brev mellem nogle papirer i skrivebordet. Brevet beviser, at Frank i desperation har afpresset en person for penge. Brevet er fra en unavngiven person, der fortæller Frank, at han ikke får flere penge for sin tavshed. Ved nærmere undersøgelse finder Bloch fingeraftryk på papiret. Brevet gi’r Bloch en ide om, hvor han skal finde morderen. Han opsøger Phillipsen (Sigurd Langberg), redaktør af Fjordnæs Tidende. Han bestrider samtidig formandsposten i kommunalbestyrelsen. Det lykkedes Bloch i et ubevogtet øjeblik, at få en prøve af skrivemaskinen på kontoret. Bloch har dagen i forvejen fået oplysning om, at Phillipsen har købt en Browning 7,65 hos en våbenhandler i København. Bloch er ikke i tvivl om, at han har fat i den rigtige mand. Han forelægger Phillipsen sine beviser og Phillipsen må se i øjnene, at han er afsløret. Sammen kører de mod arresten i Phillipsen’s bil, men Phillipsen kører en omvej. Bloch når, med nød og næppe, at springe ud af bilen, før Phillipsen kører i havet og drukner. På hospitalet opsøges Bloch af 2 lykkelige unge mennesker – Ernst og Sonja – der fortæller ham, at alt er i orden, og at de skal giftes den 29. samme måned.

KUN SANDHEDEN. (1975)

Vi er i en lille fynsk landsby, hvor en lokal journalist findes myrdet. To politifolk (Frits Helmuth & Morten Grunwald) fra Rigspolitiets rejsehold tilkaldes, og under deres opklaringsarbejde bringes mange intriger og forretningsmæssigt snavs blandt byens spidser for en dag. (Kilde: SDF).

LILLE SOLDAT. (2009)

Lotte vender hjem fra endnu en mission som soldat, mærket af den krig hun har deltaget i. Hendes far, der er vognmand, tilbyder hende et job som chauffør for hans nigerianske kæreste, escortpigen Lily.
Hverken Lotte eller Lily har den store interesse for den anden, de skal bare overleve. Men omstændighederne tvinger dem til at se hinanden som medmennesker, og da Lotte langsomt bliver vidne til Lilys liv, tager hun en beslutning, der ændrer fremtiden for dem begge.

LYNET. (1934)

Peter Malberg spiller en arbejdsløs skuespiller med en snedig plan. Efter lange, trange tørketider uden jobs og mad på bordet henvender han sig til et filmselskab og udgiver sig for at være den netop undslupne boretyv, ”Lynet”. Instruktøren øjner en unik chance for at skabe en sand filmsensation og tilbyder ham straks en fed filmrolle. Men det rigtige ”Lyn” er lige om hjørnet.

Der er dobbelt op på Peter Malberg (De Røde Heste) i Lynet, hvor den folkekære skuespiller både er uheldig provinsskuespiller og eftersøgt boretyv. George Schnéevoigt har taget hånd om de tidlige tekniske udfordringer i lystspillet fra 1934, hvor også Maria Garland (Ditte Menneskebarn) og Johannes Meyer (Du Skal Ære Din Hustru) er på rollelisten. Og hvor stumfilmsinstruktøren Holger-Madsen (Evangeliemandens Liv) dukker op i en pudsig birolle som den opportunistiske filminstruktør.

LYNTOGET. (1951)

En udbrudt fængselsindsat, en bankrøver og en almindelig jysk pige mødes i lyntoget… Små fejltagelser, små tilsyneladende ligegyldigheder, rene tilfældigheder og skæbnens altid lunefulde spil bevirker – i langt de fleste film – at de skyldige fanges, dømmes og fængsles.

Men disse ovenstående situationer kan også bevirke det modsatte! Og den perfekte forbrydelse – den perfekte flugt – bliver en realitet. SAGAs idémand og manuskriptforfatter, John Olsen, fik ideen til Lyntoget, da han så overskriften i en avis i 1949: “En farlig forbryder flygtet fra fængsel!” John Olsen fulgte nøje jagten på fangen, men da resultatet udeblev, sagde han til sig selv: Selvfølgelig. Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Hvad ved vi i øvrigt om alle de forbrydelser, der lykkes, og som derfor aldrig kommer til offentlighedens kendskab?

Historien i filmen er fri fantasi. Men den kunne godt være virkelighed. En ung pige kan godt sidde afslappet overfor en forbryder. Er hans plan lykkedes, er han det mest fredelige menneske i verden. En pragtfuld, amoralsk dansk film. Presse og myndigheder var sure, og der var en masse skriverier. Men folk strømmede i biffen, for de elskede Ib Schønberg og Anne-Marie Juhl.

MAX.(2000)

Det er intet mindre end imponerende, så meget Sidse Babett Knudsens medvirken kan gøre for en mindre vellykket film. Max er således indspillet kort efter Let’s Get Lost, men filmens instruktør Trine Piil Christensen og hendes producenter kunne åbenbart ikke blive enige om, hvordan de skulle klippe den færdig, og hvad de skulle stille op med den bagefter. Heldigvis gik Sidse i mellemtiden ud og lavede en lille film om den eneste ene, og så var der pludselig al mulig grund til at sætte filmen op i de danske biografer alligevel. Det hjalp nu ikke stort på filmens succes, men som altid, når Sidse beærer os med sin tilstedeværelse, kan et gennemsyn berettiges.
 Sidse spiller titelrollen, en noget forvirret pige med et besværligt forhold til sin rige far, som har hyret en ung mand til at spille sin søn, efter Max er røget i spjældet. Opgøret med faderen og det skamløse Rent-a-Family firma udgør filmens 82 min., og det er ikke specielt godt gennemført. Til gengæld lyser vores kære hovedrolleindehaver op på sin sædvanlige smittende facon, og hun alene gør filmen seværdig.

MIDSOMMER. (2003)

Det er sidste skoledag for Christian og hans lillesøster Sofie. De er på vej til fest hos vennen Trine, studentereksamen er lige om hjørnet og efter den friheden og fremtiden. Humøret er højt til festen, der bliver skålet med vennerne Jannick, Mark og Anja, der udgør de sidste tre i det sammentømrede slæng på seks. Forude venter den årlige midsommertur til Sverige, og Christian venter håbefuldt på at få gengældt sin afstandsforelskelse til den smukke Trine.
    Men bag den idylliske facade lurer tragedien og hemmelighederne. Sofie sniger sig væk fra festen og isolerer sig i husets badeværelse. Med ét bryder hun hulkende sammen på badeværelsesgulvet, der er noget helt galt…
    Den sorgløse stemning nedenunder fortsætter ufortrødent, som Sofie kommer tilbage ned ad trappen og falder hen i sofaen. Ingen lægger mærke til, hvordan hun døser hen for sig selv, før Christian selv står på toilettet og opdager to tomme pilleglas på gulvet. Han lægger to og to sammen, men det er for sent. Sofie ligger slap og livløs midt i stuen blandt de festende unge. Hun er død!

To måneder senere. Eksamen er overstået for alle pånær Christian. Hans søsters uforklarlige død har tæret hårdt på ham, men nu er tiden inde til at se vennerne igen. Han har besluttet sig for at tage med på Sverigesturen trods alt. Selvom tragedien hviler tungt over gruppen er alle opsat på at lægge oplevelsen bag sig og lade livet gå videre.
    Den knugede stemning løsnes langsomt op, vennerne holder humøret højt hos Christian, og endelig… endelig gengælder Trine den lange forelskelse til Christian. Alt er tilbage ved det gamle… næsten. For ingen kan helt slippe spørgsmålet om Sofies meningsløse selvmord, og de gamle ritualer er ikke længere de samme.
    Og pludselig en nat hjemsøges Christian af en skræmmende, uforklarlig hændelse. Er der nogen eller noget, som prøver at kontakte ham? Er Sofie tilstede eller er det Christians egen fantasi? Hemmelighederne lurer dybt inde mellem granerne i de svenske skove. Spor på spor afdækkes langsomt, men nye mysterier dukker op i form af den gamle gådefulde Persson, der kredser mystisk rundt i skovene. For ikke at tale om den generte, lokale pige Linn, som trækkes ind i kliken og dens interne intriger.

Sandheden ligger og venter i mørket, som de uhyggelige hændelser tager til i kraft. Frygten vokser sig større og større blandt de fem venner, der langsomt drages mod den uundgåelige konfrontation med hinanden. Kun én ting er sikkert – dette bliver ikke den midsommer, de havde planlagt…

MORDETS MELODI. (1944)

Mens Odette Margot optræder i aftenens variete, finder der samtidig et mord sted et andet sted i byen. Mordene fortsætter, og hver gang lyder der en lille fransk sang, der på mystisk vis forbinder Odette til mordene. Sammen med belysningsmesteren Max mistænker Odette sin eksmand, Louis, for at have hypnotiseret Odette til at begå mordene. Politiet ved ikke hvad de skal tro og en intens jagt er i gang. Den folkekære Poul Reichhardt spiller fængende og troværdigt i rollen som Max. I filmen ses blandt andre også Gull-Maj Norin og Ib Schønberg.

MORD I MØRKET (1986)

Filmatisering af Dan Turells første kriminalroman om den navnløse journalist (Michael Falch), der optræder som detektiv. Efterforskningen af nogle mord i værtshus- og narkomiljøet bringer ham på sporet af en vidtforgrenet gangstervirksomhed, men også på kant med politiet og med sin redaktør. (Kilde: SDF).

MORD I PARADIS (1988)

En journalist (Michael Falch) kommer til en østjysk provinsby for at skrive om et mord, der har fundet sted på en massageklinik, kaldet Paradis. Byens politi synes at dække over noget. Journalistens undersøgelser bringer ham på sporet af omfattende narkokriminalitet, og han bliver selv stræbt på livet. (Kilde: SDF). 

MØRKE. (2006)

Journalisten Jacob har orlov fra sit arbejde for at skrive en roman, der mere og mere ser ud til at ligge hen i forfald. Men da Jacobs invalide søster Julie møder Anker, bliver der hurtigt vendt op og ned på tingene. Julie og Anker gifter sig hurtigt, men på bryllupsnatten falder Jacobs verden sammen. Julie begår selvmord, og Jacob giver sig selv skylden. Hans opmærksomhed bliver dog hurtigt rettet mod Anker, da det viser sig, at han er flyttet til det mørke Jylland og at han skal giftes igen inden længe..

Instruktøren Jannik Johansen, som også stod bag filmen ’Rembrandt’, er vendt tilbage med en film der på ingen måder ligner hans forrige. Denne gang befinder vi os i et dystert miljø, hvor man aldrig helt ved hvad der skal ske. Filmen lægger ikke op til de store chokscener, men dens styrke ligger derimod i det ukendte. Man ved godt hvad der sker, men alligevel sidder ens nerver fuldstændig ude på tøjet, imens man ser filmen. Dette skyldes ikke mindst et helt fabelagtigt lydspor, som hele vejen igennem filmen underbygger den i forvejen dunkle stemning. Hver gang man tror, at man kan slappe af i bare et kort stykke tid, begynder musikken at hive i ens nerver, og det fungerer helt perfekt.

Derudover leverer Nikolaj Lie Kaas en fortræffelig optræden som den depressive Jacob, der kun kan matches af den ligeså fabelagtige Nicolas Bro i rollen som den sindsforvirrede Anker. Disse to skuespillere formår at ramme helt i plet. Man sætter sig virkelig i Jacobs sted, og føler sig helt hjælpeløs, da hans søster dør. Desuden får Nicolas Bro ens hud til at gyse, når han snakker og befinder sig på skærmen. Han virker dement og sindssyg, men som man siger, er der en tynd linie mellem galskab og genialitet. Dette viser Nicolas Bro i form af Anker hele vejen igennem filmen.

MORDSKAB (1969)

I et stort modemagasin i København arbejder Lily Hansen (Marguerite Viby) som rengøringsdame, hun er ikke nogen helt almindelig person hun har et snakketøj så selv det mest tålmodige menneske vil tabe tålmodigheden ved at være sammen med hende i længere tid, det er derfor også en af grundene til at hun er eneste ansat i rengøringsafdelingen. Hendes mand Freddy Hansen (Buster Larsen) har også været ansat i samme firma, men han er blevet fyret, og tilbringer nu hele dagen på langs på sofaen med at se fjernsyn og tylle bajere i sig som Lily der er underkuet af ham henter i tide og utide. Han har også en anden last han skriver læsebreve i en uendelighed om snart det ene og snart det andet. En aften finder Lily på direktørens kontor en død mand han har en saks stikkende ud af ryggen, forskrækket over fundet tilkalder hun politiet, da de ankommer og Lily skal vise Kriminalkommissær Persson (Ulf Pilgaard) hvor de kan finde den døde mand, er han på mystisk vis forsvundet. Persson gør Lily opmærksom på at dette vil Kriminalkommissær Henry Lund (Ole Monty) bestemt ikke kunne lide idet at han, Persson, har jaget en syg Berg ud af hans varme seng. Lily opdager at Henry Berg er en gammel flamme som hun har gået på danseskole med, men det bekommer ikke Henry godt at hun udbasunere deres ungdoms galskaber. Lily mener at det er direktør Marstrand (Preben Neergaard) der er den myrdede, og at han er kompagnon med direktør Løwe (?) men uden lig er der jo ingen sag. Under efterforskningen tager Persson til Marstrands villa her træffer han Marstrands hustru Clara (Kirsten Walther) men hun er ikke til megen hjælp, men Persson får dog et fotografi af Marstrand, Clara fortæller at hendes mand kører i en Volvo, men hun kan ikke huske bilens nummer. Persson får mistanke om at fruen skjuler noget. Under efterforskningen i modehuset støder politiet på designer West Jensen (Søren Elung Jensen) i en noget mystificerede rolle. En anden person en forhenværende slagter Knud Larsen (Karl Stegger) han er den tavse type hans stilling i firmaet er altmuligmand. Lilys utidige indblanding forvirre mere end det gavner, men under et besøg på politigården genkender hun en saks som værende magen til den der stak ud af ryggen på den døde mand. Marstrands sekretær Sælby (Suzanne Tuxen) oplyser politiet om at Fru Marstrand har et forhold til West Jensen. Fru Marstrand fortæller Persson at hendes ægteskab med Marstrand ikke ”var” særlig lykkelig, til hans spørgsmål om hun kunne tænke sig at nogen ville myrde ham siger hun at det er der mange der kunne for hendes mand ”var” meget hensynsløs. Persson gør hende opmærksom på at hun omtaler sin mand i fortid, men det svarer hun ikke på. Angående spørgsmålet om hendes forhold til West Jensen gør hun opmærksom på at her slutter samtalen. Under en opvisning har Persson mere travlt med at undersøge pigernes yndigheder en at opklare mordet, pludselig står ”Liget” Marstrand i døren, og til Bergs spørgsmål om hvor han har opholdt sig har han absolut ingen lyst til at fortælle noget om. Berg opsøger Lily og giver hende en kæmpe skideballe for hendes nævenyttig indblanding. Lily har fundet en knap som spiller en vigtig rolle, alle prøver at få den fra hende, og en aften under rengøringsarbejdet går lyset ud og Lily bliver overfaldet og frastjålet knappen. Der kommer en telefonopringning fra Løwe han be’r Lily kommer ud til en adresse på Østerbro med en kuvert. Da Lily ankommer opdager hun at døren er åben da hun kommer ind i lejligheden finder hun Løwe myrdet, med en saks, hun alarmerer politiet og Henry ankommer til gerningsstedet, og så er Lily igang igen, da hun skal vise politiet liget er det pist væk, og så er helvede løs. Men Henry syntes at brikkerne er ved at falde på plads. Nu gælder det om at handle hurtigt, og efter en forvildet jagt lykkedes det endelig politiet selvfølgelig med Lilys hjælp at fange den skyldige. Oh, jo for resten der medvirker også en mand med en guldfisk (Erik Paaske) men han har intet med filmen at gøre.

MØRKELEG. (1996)

En ung pige myrdes på bestialisk vis. Politiet aner hurtigt en forbindelse mellem drabet og en række mord, som er blevet begået gennem de seneste år i København.
    Fire venner til den myrdede pige mødes sideløbende med dette i et stort, gammelt hus for at spille et splinternyt spil, netop udsendt i USA. Spillet hedder “Backstabbed” og er et interaktivt kampspil, som går ud på at gemme “mordvåben”, finde dem igen og “myrde” hinanden.
    Politiet afhører vidner til drabet og sporer sig snart ind på en gammel kending, som med stor sandsynlighed kan være seriemorderen. Uheldigvis bor den mistænkte ulovligt i samme hus, som de unge opholder sig i, og snart forvandles det harmløse spil til blodig virkelighed, og som med de fleste spil findes der kun én vinder…

 MØRKETS Ø. (1997)

Den nyuddannede danske lærinde Julie (Sofie Gråbøl) bliver fyret fra sit job, og finder sammen dag sin kæreste sammen med en anden, hvilket medfører, at hun beslutter sig for at tage et job på en ø i den norske skærgård. Hendes forgænger har begået selvmord, ligesom to søstre, der gik i den klasse hun skal overtage. Deres død er forbundet med mange hemmeligheder, og befolkningen på øen er ikke helt almindelige. Landsbytossen Lars (Martin Slaatto) forfølger hende med en økse, men den lokale præst Roald først tager vel imod hende, for derefter at vende 180 grader. Julie knytter sig til en ung pige, Solveig (Sina Langfeldt), der var gode venner med de afdøde søstre. Men deres forhold får skæbnesvangre konsekvenser.

NATTEVAGTEN (1996)

I centrum for historien står de to jurastuderende og venner, Martin og Jens. Den ene er nogenlunde fornuftig, den anden er nærmest bindegal. Midt under en forelæsning indgår de et væddemål om, hvem der først kan stille den anden på en prøve, som han ikke tør gennemføre. Det der starter som en leg, bliver langsomt mere og mere alvorligt. Men, navnlig Martin skal få størrre problemer endnu. Han tager et sommerferiejob som nattevagt på Retsmedicinsk Institut.Her kommer han i kontakt med kriminalkommisær Wörmer, der efterforsker en række uhyggelige mord. Pludselig begynder der at ske mystiske ting i kældrene på instituttet – nogen prøver på at gøre Martin sindssyg. Han hvirvles ind i et spind af veltilrettelagte indicier, der alle peger på ham selv som morderen.

Naalen (1951)

En mand (Ebbe Rode) lever en dobbelttilværelse – som agtet borger og storforbryder. Da det viser sig, at insulin er et af de bedste internationale sortbørsobjekter, beslutter han sig til sit store kup, hvorefter han vil slutte. Men filmens unge par, en ung pige (Tove Maës) og en ung medicinsk studerende (Hans Henrik Krause), som han har krammet på, kommer ham på tværs.

Nitten røde roser (1975)

På en øde landevej bliver en ung pige, Bitten Hjort, (Pia Grønning) trafikdræbt af en spritbilist og hans tre passagerer. Hendes kæreste William Brehmer (Henning Jensen) er dybt ulykkelig og han sværger, at de skyldige i ulykken skal komme til at lide, som han gør. Brehmer er en succesrig ung repræsentant, der, på grund af tragedien, forsømmer sin karriere og negligerer alle menneskelige hensyn til fordel for en systematisk, grusom hævnaktion. Brehmer har aftalt at mødes med den 16 årig Gudrun Durant (Lisbet Lipschitz)på et hoteltag langt over byens gader. Under hans kærtegn tager han fat om hendes ankler, og kaster hende ud over rækværket. Det lykkes ham at slippe uset væk. Politiet har mistanke om, at der foreligger en forbrydelse. Der er fundet aftryk af tommelfingre på den unge piges støvler, og de tilhører ingen i hendes omgangskreds. Hendes far Henri Durant (Troels Munk) har for ca. 1 år siden fået en spritdom, efter en dødsulykke. Efter episoden med Gudrun kaster Brehmer sig over studier af travheste. Over telefon aftaler han et møde med en kendt stutteriejer, Otto Lintz (Mogens Brix-Petersen), om et møde på den nærliggende kro. Han udgiver sig for at være englænder der er på udkik efter nyt blod til sin stald. Samme dag afholdes der en stor jagt i skoven. Hr. Lintz og Brehmer begiver sig til fods gennem skoven. Her møder Hr. Lintz døden i form af 6 skud fra en 9 mm Parabellum. Politiet finkæmmer området og finder et patronhylster, men er ellers på bar bund. Fru. Margit Lintz (Birgit Sadolin) er til afhøring, Politiet har fundet ud af, at hun for mange år siden havde lejet en mand til at overfalde en anden, så de tror, at hun står bag mordet. Hvad der yderligere bestyrker deres mistanke er, at man havde observeret en gul sportsvogn ved Højgård på tidspunkter, hvor Otto Lintz ikke var hjemme. Det viser sig, at den tilhører Poul Steffensen (Poul Hüttel), der bestyrer en Radioforretning. Brehmer opsøger butikken lige omkring lukketid for at købe en speciel plade. Som tak for sin hjælpsomhed bliver bestyreren tvunget til at skrive under på et brev, der forklarer hans selvmord. ”Kære Maggie. Jeg kunne ikke længere holde til presset, tilgiv mig”. Underskrevet Poul. Skuddet, der dræber ham, overdøves af tonerne til Mozarts ”Don Juan’’. Politiet overbevises dog ikke om ægteheden af dette selvmord, og Kriminalassistenterne Ancher (Poul Reichhardt) og Brask (Jens Okking) sættes på sagen. Igen kommer fru Lintz i politiets søgelys, og hun indrømmer, at hun kender Poul Steffensen. Da hun får at vide, at han er dræbt, bryder hun sammen. Ancher har sine anelser om, at der er en sammenhæng mellem de tre dødsfald. Styrtet fra Højhuset, massakren i granskoven og det fingererede selvmord. Men da der ikke er nogen umiddelbar forbindelse mellem de tre døde, gennemtrævler Ancher, Brask og Reiger (Ulf Pilgaard) de dødes familie og bekendtskabskreds, og her finder de den sammenhæng de leder efter: Forbindelsen mellem den dræbte piges far, fuldmægtig Durant og Stutteriejerens Lintzs kone, Maggie, som samtidig er forretningbestyrerens elskerinde. Ancher forstår, at de efterladte – og ikke de døde – er morderens egentlige mål. Sporene fører tilbage til en gammel færdselssag, hvor en ung pige Bitten Hjort blev dræbt af en bil, der bl.a. rummede Durant og Maggie. Ancher opsøger de sidste af ulykkebilens passagerer, fabrikant Janus Bech (Bendt Rothe), for at gøre ham opmærksom på, at det ikke er ham, morderen er ude efter, men et menneske Bech holder meget af. Efter nogen tøven udpeger Bech sin kone som det menneske han holder mest af, og hun sættes under bevogtning. Brehmer er i hele tiden et skridt foran politiet. Han holder sig løbende orienteret om eftersøgningen af morderen, og hvad værre er: Han ved at Bechs øjesten ikke er konen, men hans barnebarn Lars Nørlund (Rasmus Windfeld). Brask og Rieger har opdaget at Bitten Hjort havde været forlovet med en mand ved navn William Brehmer. Da mandens data endelig er fundet frem, er han gået under jorden. Han har søgt tilflugt på en ødegård i nærheden af Lars’ hjem og planlægger herfra sit næste træk, med Bittens hest som en vigtig brik. Inden politiet forstår, at de bevogter det forkerte offer, slår Brehmer til. Han bortfører Lars til sit skjulested, hvor han, med sovepiller, bedøver drengen. En storstilet politijagt forbliver uden resultat, så Ancher må tage en chance. Han har på fornemmelsen hvor Brehmer vil dukke op med drengen for at fuldende sin hævn, og der træffes omhyggelige forholdsregler. På den øde landevej midt om natten møder Brehmer sin skæbne, hårdt såret ser han at Ancher lægger 19 røde roser, der hvor man aner de visne stængler af en gammel buket.

NÆSTE SKRIDT (2007)

Thomas, Dennis, Mads, Søs og Kirsten har alle været venner gennem mange år på trods af deres forskelle. Fælles for dem alle er det store skridt, de er nødt til at overvinde for at komme i voksen alder.

I.D.A (2011)

Aliena vågner op ved en flod i Frankrig med et stort ar på maven og en taske med 2 millioner Euro, men uden erindring om hvad der er sket, eller hvem hun er.

Over Kanten (2012

I den psykologiske thriller OVER KANTEN spiller Jonatan Spang og Christiane Schaumburg-Müller det stormende forelskede par David og Freja. Men kort tid efter de har fået nøglerne til deres nye drømmehus, brydes idyllen af et uforklarligt selvmord. David sætter sig for at opklare mysteriet, men jo tættere han kommer på sandheden, desto længere væk kommer han fra Freja. Han må derfor satse alt for at finde frem til en virkelighed, der går langt ud over hans egen forstand.

PUSHER 1. (1996)

Frank er pusher på Vesterbro og er god til sit job. Han drøner rundt i sin sportsvogn med makkeren Tony og henter rutinemæssigt deals hjem til sig selv og sin bagmand, den jugoslaviske klubejer, Milo. Tuen vælter, da Milo en dag henkastet beder Frank om at betale sin 50.000 kroners gæld. Det går helt galt for Frank, der snart står i en desperat pengejagt, en ydmygelse og brutal nedtur gennem København for at skaffe de kontanter, der skal redde ham fra en 9mms patron.

PUSHER 2. (2004)

PUSHER 2 fortæller historien om Tonny, en kriminel taber fra Københavns underverden, der lige er blevet løsladt. Han skal nu forholde sig til at han har fået et barn, og prøve at få styr på sit liv. Der er ikke noget han ønsker mere, end sin fars, storgangsteren Smeden, Respekt. Men jo mere han prøver, desto flere problemer får han – og pludselig sidder han med en gæld til sin far, han ikke kan betale…

PUSHER 3 (2005)

Pusher 3 fortæller historien om Milo, en midaldrende narkohandler fra den københavnske underverden, som i løbet af et hæsblæsende døgn forsøger at genvinde sin position som Københavns førende gangster, samtidig med at han skal arrangere fødselsdag for sin datter. Sideløbende skal han deltage i så mange møder i Anonyme Narkomaner, som muligt, for ikke at få tilbagefald.

Kvinde I Buret (2012) (1 Afsnit Afd. Q)

I ‘Kvinden i buret’ møder vi for første gang den uortodokse og desillusionerede vicekriminalkommisær Carl Mørck. Han er én af Københavns Politis skarpeste hjerner, men han er samarbejdsvanskelig og er blevet stuvet af vejen i kælderen under Politigården. Her sættes han i spidsen for Afdeling Q, politiets nyoprettede afdeling for ”sager under særlig bevågenhed”. I virkeligheden skal ham og hans nye makker Assad få tiden til at gå med at katalogisere en række uopklarede gamle sager, men hurtigt kommer de på sporet af en sag, der trækker spor langt ind i toppen af dansk politik. Den fremadstormende unge danske folketingspolitiker Merete Lynggaard forsvandt sporløst fem år tidligere. Dengang blev det afskrevet som selvmord, men efterhånden som Carl Mørck og Assad får gravet sig ned i sagen, begynder den frygtelige sandhed at gå op for dem: De er kommet på sporet af en hensynsløs morder, som drevet af had, har lagt en grusom plan og det er kun et spørgsmål om tid før det er for sent…

Fasandræberne (21014) Afd. Q nr 2)

I FASANDRÆBERNE starter vi i 1994, hvor et tvillingepar findes brutalt myrdet i et sommerhus. Politiets efterforskning peger i retning af en gruppe rigmandsbørn fra en nærliggende kostskole, men sagen lukkes, da en lokal outsider erklærer sig skyldig og dømmes for mordene. 20 år senere ender sagen på vicekriminalkommissær Carl Mørcks skrivebord, og han indser hurtigt, at noget er galt. Carl, hans assistent Assad og deres nye sekretær Rose, genoptager sagen og finder frem til et gammelt nødopkald fra en desperat pige, der tilsyneladende kender til mordene. Snart bliver de kastet ud i en intens søgen efter pigen, Kimmie, der har været forsvundet siden mordene fandt sted. Men Carl og Assad er ikke de eneste, der jagter Kimmie. Hendes viden er til stor fare for en gruppe indflydelsesrige mænd i toppen af samfundet, og de vil gøre alt hvad de kan for at forhindre fortiden i at indhente dem.

Flaskepost Fra P  (afd q Nr 3) 2016

Søskendeparret Samuel og Magdalena som er opvokset i en religiøs menighed i Danmark forsvinder pludseligt. Og på Københavns Politigård dukker en 8 år gammel flaskepost op med et råb om hjælp fra en dreng i fangenskab.

Carl Mørck og hans assistent Assad fra politiets Afdeling Q finder hurtigt ud af, at der er en forbindelse mellem de to sager, og det lykkes dem at grave sig ind i det religiøse samfund og komme på sporet af en mand, der trækker et årelangt spor af bortførelser og mord efter sig. Mord som aldrig er blevet anmeldt, da han angiveligt hver gang bortfører to børn fra meget religiøse familier, slår det ene barn ihjel og kræver tavshed og en stor løsesum for det andet. Tiden er knap og i jagten på at finde børnene før det er for sent, må Carl Mørck sande, at det at tro på noget er tæt forbundet med livet og døden.

JOURNAL 64 (AFD Q NR.4) 2018

Nogle håndværkere gør en uhyggelig opdagelse i en ældre københavnsk lejlighed: Bag en falsk mur i lejligheden finder de tre mumificerede lig siddende omkring et spisebord med en ledig plads klar. Kriminalkommissær Carl Mørck og hans assistent Assad i Afdeling Q bliver sat til at finde ud af, hvem mumierne er og hvem den fjerde plads er tiltænkt. Carl og Assad sætter jagten ind på lejlighedens beboer og finder spor tilbage til den berygtede kvindeanstalt på Sprogø, hvor misrøgt og lægelige forsøg med tvangssterilisering var en fast del af hverdagen for de anbragte, såkaldt utugtige piger. Rædslerne på Sprogø er et overstået kapitel i Danmarkshistorien, men der dukker personer op, som siger, at eksperimenterne er fortsat helt op i vores tid. Carl og Assad indleder et kapløb mod tiden for at forhindre nye mord og overgreb.

Skytten (1976)

Politisk thriller, der tager sit udgangspunkt i den diskussion for og imod atomkraft, der bølgede i Danmark i midten af halvfjerdserne. En journalist kommer for skade i en tv-diskussion at hævde, at det kan være nødvendigt at bruge vold i kampen mod atomkraften. En fanatisk idealist (Jens Okking), der er mesterskytte, tager ham på ordet og begynder at nedskyde forskellige nøje udvalgte mennesker for at skabe opmærksomhed om sagen.

SKYTTEN (2013)

Nu har regeringen siddet det meste af et år. Den amerikanske og danske udenrigsminister skal mødes i København om fem dage, og debatten om det kommende olie-eventyr eksploderer. Journalisten Mia Moesgaard, har lige som store dele af befolkningen, ikke glemt hvad regeringen blev valgt ind på: Løfter om en utvetydig grøn klimapolitik.
Dramatikken udvikler sig, da Rasmus, som er geofysiker og gammel olympisk skytte noterer sig disse ord: Hun skriver, jeg skyder!

lossens time (2013)

Præsten Helen (Sofie Gråbøl) bliver kontaktet af Lisbeth (Signe Egholm Olsen) som desperat har brug for hjælp. En ung dreng er sendt til en psykiatrisk afdeling, efter at have dræbt et gammel par. Drengen er blevet en del af et eksperiment, hvor de ansatte får ansvar for et kæledyr. Han forsøger at begå selvmord mens han råber op om Gud. Lisbeth håber at Helen kan redde ham inden det er for sen

Den Skyldige (2018)

Politibetjenten Asger Holm (Jakob Cedergren) besvarer et 112-opkald fra en kidnappet kvinde, jagten starter da forbindelsen bliver afbrudt. Telefonen er det eneste redskab Asger har, i forsøgt på at redde kvinden – Det viser sig snart at forbrydelsen er større end Asger kunne forestille sig.

SEKTEN (1997)

Mona (Sofie Gråbøl) er ved at forberede sit bryllup med sin kæreste, da hun opdager, at hendes nære veninde Anne (Ellen Hillingsø) er blevet optaget af en mærkelig sekt, som bliver ledet af den karismatiske Doktor Lack (Sverre Anker Ausdal) og hans kone Karen (Stina Ekdal). Det bliver hurtigt en kamp for liv eller død at få Anne ud af sektens klør.

SIDSTE TIME (1995)

En lille gruppe 3.g.-elever lokkes i en fælde og spærres inde i et klasselokale lige inden weekenden. En vanvittig morder stræber dem efter livet. Udefra følges dramaet af et tv-hold, hvis reporter tilsyneladende er meget tilfreds, hver gang der sker et mord.

SPØGELSESTOGEN (1976)

Et broget selskab må tilbringe natten på en lille, afsidesliggende jernbanestation. Underlige hændelser og gamle historier om et spøgelsestog, der skulle passere stationen, er ikke videre befordrende for hyggen. Imidlertid viser spøgeriet sig at være et nummer, som dækker over smuglervirksomhed, og en af de rejsende viser sig at være en detektiv på sporet af smuglerne.

SPRÆNGFARLIG BOMBE (2006)

Et broget selskab må tilbringe natten på en lille, afsidesliggende jernbanestation. Underlige hændelser og gamle historier om et spøgelsestog, der skulle passere stationen, er ikke videre befordrende for hyggen. Imidlertid viser spøgeriet sig at være et nummer, som dækker over smuglervirksomhed, og en af de rejsende viser sig at være en detektiv på sporet af smuglerne.

TERROR (1977)

En ældre dame blir groft chikaneret af en gruppe unge fyre …. Boy, Trigger, Schatz – og Benny, som dog forholder sig delvis passiv. På et cafeteria ulmer de spændinger, der hersker mellem Boy – gruppens selvbestaltede leder – og Benny. Det ender med, at Boy truer Benny med en ituslået ølflaske, inden de bliver tvunget til at forlade cafeteriet. Efter et restaurantbesøg med firmaets bestyrelse kører dir. Ejlersen med sin smukke sekretær mod sit kontor på en nyopført fabrik. På vejen fingerer Benny en påkørsel – og de tre andre dukker hurtigt op som “tilfældige” vidner. Efter en ubehagelig pression i form af trusler om anmeldelse for spirituskørsel, får Benny på direktørens kontor udleveret 4.000 kr., som banden senere deler. Ved et natligt indbrud på fabrikken blir Benny bundet til en søjle, sigtet for at have snydt de andre for en rulle pengesedler, som Boy ubemærket har stukket i hans lomme. Under et håndgemæng blir Benny stukket ned med en springkniv. De andre stikker af …. Nu kommer politiets Afd. A ind i billedet! Det er Runge, Ancher, Brask og Rieger, der blir sat på opgaven. De får liget identificeret, familien underrettet og skaffet sig oplysninger om en barak ved Pyrolyseværket, hvor Trigger pågribes. Han har imidlertid skaffet sig et falsk alibi hos drankeren Streichner. Efter endt afhøring blir han igen sat på fri fod. Politiets fingeraftryks-eksperter finder – på et senere tidspunkt – bevis på bandens andel i en lang række uopklarede forbrydelser. Man beslutter at overvåge Streichners lejlighed, og overrasker Boy, Trigger og Schatz, som er ved at begå indbrud. I forbindelse med drengenes flugt blir Brask skudt ned. Boy blir anholdt under dramatiske omstændigheder, mens Trigger og Schatz når at forsvinde. På politistationen afhøres Boy af Rieger. Efter at have måttet stå model til en uafbrudt kæde af uforskammetheder og provokationer, hidser Rieger sig til sidst sådan op, at han gennembanker Boy. Han blir afbrudt af Ancher, hvorefter han afleverer sit skilt og sin tjenestepistol og går …. Boy fortsætter under Ancher’s senere afhøring sine angreb på politiet, kombineret med råb, skrigen og hærværk. Rieger beslutter at tage sagen i sin egen hånd. Han opsøger Streichner og finder Kate, Benny’s pige. Han overtaler hende til at vise vej til bandens tidligere opholdssted – overrasker Trigger .. og får med Anchers hjælp politi dirigeret ud til området, hvor Trigger blir overmandet. Under de fortsatte afhøringer og en konfrontation med Streichner spilles Boy’s og Trigger’s udtalelser ud mod hinanden, hvorved Ancher får dannet sig et samlet billede af begivenhederne. I den afsluttende fase drager politistyrken til Brønshøj, hvor Schatz har forskanset sig med et gevær i forældrenes villa.

TIME OUT (1988)

Drama om en ung dansker (Allan Olsen), der er rejst til Amerika for at finde den far, som han knap kan huske. I New Mexico træffer han datteren af en politisk-religiøs fanatiker, som driver en “overlevelsesskole”. Den unge dansker er interesseret i pigen og lader sig optage på skolen. Senere kommer det dog til et voldeligt opgør med fanatikeren. Men var denne mand i virkeligheden danskerens far?

2 MINUTER FOR SENT (1959)

En tidlig morgen i det indre København samler Max Paludan (Poul Reichhardt) sin svigerinde journalisten Beth (Astrid Villaume) op, han har været uden job i et stykke tid, og har netop her til morgen været ude at søge et job i hans gamle firma. Da han sætter hende af beder han henkastet Beth om at hilse sin søster Grete (Grethe Thordahl), tror du virkelig at min egen søster er jaloux, fordi jeg kører i bil med hendes mand, hun er jaloux på alt og alle der kommer i nærheden af mig, siger Max. Gretes jalousi får yderligere næring ved telefonens gentagne ringning, og ingen svarer. Hendes kvindlige intuniation siger at det er en kvinde som er i den anden ende. Da Max kommer hjem og hun fortæller ham om opringningerne, og at hun tror det var ham kvinden i telefonen ville tale med, stivner han, hun ligefrem lo af hende i telefonen siger Grete. Max mener at der er tale om en fejltagelse. Aviserne har på forsiden omtale af et jalousimord, de drøfter hvorfor noget sådan kan hænde, telefonen afbryder deres samtale, det er Beth som har to teaterbilletter som hun ikke selv kan bruge, hun havde glemt at fortælle Max det i morges da han kørte hende til bladet. Dette sætter et større skænderi i gang mellem dem. Max bliver så gal at han tager sit gevær og forlader hjemmet. Da han kommer hjem for at genforenes med Beth, ringer telefonen det er en af Max’s tidligere damebekendtskaber Sara Klint (Jeanne Darville) som presser penge ad ham, han lover at møde hende, men det må så være allersidste gang. En dag Grete skal til frisøren kommer hun tilfældigvis forbi en ejendom, hvor der ligger en antikvarboghandel i kælderen, denne indehaves af Rosenblad (Poul Müller) hun køber en bog, og skynder sig ud af forretningen, i farten glemmer hun sin taske. Hvad hun ikke ved er at hendes mand engang havde haft nogle lokaler i ejendommen. Ovenover antikvarboghandlen bor den noget mystiske urmager Jacobsen (Erik Mørk) som virker ret uhyggelig på sine omgivelser. Ejendommens gamle snurrige vicevært Johansen (Johannes Meyer) holder et vågent øje med hvad der foregår i hans ejendom, og følger nysgerrig med i lejernes færden, og med gæsters kommen og gåen. Da Grete kommer tilbage for at hente sin taske er Rosenblad imidlertid gået, hun beder Johansen om hjælp, men han ved ikke hvor boghandleren er gået hen, derfor henvender hun sig til Urmageren, men her bliver hun så bange for hans fremtoning så hun flygter i hast ud af forretningen. Nu er døren pludselig åben til boghandlen, triumferende viser hun viceværten at hun har fået sin taske. Da boghandleren vender tilbage finder han sin forlovede Sara Klint (Jeanne Darville) myrdet. Viceværten kan oplyse politiet om, at han har kun set en fremmed dame gå ind i forretningen, for at hente sin taske, men han kendte hende ikke. Ved politiets nærmere undersøgelse finder man frem til Grete. Under afhøringen i hjemmet bliver Max temmelig ophidset over kriminalbetjentens (Per Buckhøj) nærgående spørgsmål, de bliver taget med på stationen. Det kommer frem at Max har været kæreste med Sara Klint, og at han havde boet i ejendommen, hvad der får politiet til at mistænke ham for mordet. Beth er overbevist om at Max er uskyldig, så hun prøver på egen hånd, at bore i sagen, godt hjulpet af bladets politireporter Ib Normann (Louis Mihe-Renard), hun snuser rundt i ejendommen, og opsøger urmageren som dog er meget fåmælt, hvorimod viceværten er mere åbenmundet. Han fortæller Beth om Max og hans eskapader, hun finder en check i gården underskrevet af Max samme dag som Sara blev myrdet. Beth og Grete har et større opgør , her beskylder Grete sin søster, for at hun er forelsket i Max. Hjemme hos Max og Grete går bølgerne højt. Grete får fat i Max’s jagtgevær og et skud går af og rammer Max i skulderen, det er dråben der får bægeret til at flyde over. Max tager kvælertag på Grete og slipper først da hun ligger livløs. Telefonen ringer, en glad Beth fortæller at morderen er fundet, og at han er renset for enhver mistanke. Men opringningen kom ”To minutter forsent”

TÆNK PÅ ET TAL (1969)

Flemming Borck går og rydder op efter en dag i banken, fjerner brugt papir og andet. Pludselig får han øje på et stykke carbonpapir. Da han holder det op mod lyset kan han se, at der er skrevet noget på det.:”Det er en revolver, jeg har i lommen. Udlever straks, uden at vække opsigt, kassebeholdningen”. Næste dag går det andet personale (Kirsten Peuliche, Peter Steen og Benny Hansen) og småsnakker om den forestående jul. Til frokost overtager bankdirektøren kassen, så Borck kan komme til frokost. Han dog glemt sin madpakke og har kun den tomme blå madkasse med. Da Borck har besøgt pølsevognen, ser han en julemand (Paul Hüttel), med et skilt, hvorpå der står noget med samme skrift, som den der var på carbonpapiret. Julemanden kommer da også lidt senere inde i banken. Han bliver forstyrret i sit forehavende og går ud af banken igen. Borck har fået mistanke om, at julemanden kan være en evt. bankrøver. Senere – på gaden opdager Borck tilfældigt, at julemanden går ind på et toilet og kommer tilbage i civil. Nu har Borck set manden. Da han vender tilbage, lægger han to store bundter pengesedler ned i sin madkasse. Nu afventer han blot bankrøveren. Kort før lukketid kommer han. Han får de penge, der er tilbage i Borcks skuffer. Indbruddet bliver transmitteret i TV og bankdirektøren fortæller, at der er blevet stjålet 188.000 kr. Borck vender om aftenen tilbage til banken, hvor han åbner en bankboks og lægger en blå madkasse ind i den. Boksen opretter han i falsk navn. Borck har en ekstranøgle til sin lejlighed liggende i et målerskab i sin opgang. Den benytter han, da han atter kommer hjem. Pludselig ringer telefonen, men der er ingen i den anden ende af røret. Næste dag inviterer han Miriam med hjem. Da hun er gået opdager han, at der står et brugt glas i hans reol. Han får fornemmelsen af, at der har været en person i hans lejlighed og han går ud og ser efter nøglen i målerskabet. Den er væk. Telefonen ringer igen. En stemme siger ”Tænk på et tal” – ”Tænk f.eks på 188.000 kr”. – ”træk 10.000 fra, hvad har du så”?. Stemmen i telefonen fortæller, at han har nøglen til hans lejlighed. Borck trækker gardinet fra og kan se bankrøveren nede i telefonboksen. Da han truer med at komme op i lejligheden, barrikaderer han døren. Bankrøveren, der har nøglen, forsøger at åbne døren, men går igen. Borck køber endnu en blå madkasse. Da han kommer hjem, opdager han, at hele lejligheden er endevendt. Telefonen ringer igen. Borck løber ned i sin bil, hvorfra han kan holde øje med telefonboksen. Bankrøveren kører væk i sin hvide Volvo. Borck forsøger at følge efter. Det lykkes ham at notere registreringsnummeret. Han finder frem til mandens tilholdssted og ringer til politiet, som han fortæller, hvor de kan finde ”Julemanden”. Kriminalpolitiet indkalder ham til – sammen med Miriam – at se 6 personer an. Bankrøveren er i blandt, men Borck indrømmer ikke, at han genkender ham. Borcks far dør og ved begravelsen lægger han mærke til en kvinde (Bibi Andersson). Hun præsenterer sig som Jane og hun siget, at hun er sygeplejerske. Hun har passet Borcks far i den sidste tid. Da Borck har lidt brug for selskab, tilbyder han at hende til en station. Rengøringkonen har været der, da han kommer hjem. Hun er kommet til at smide nøglen til bankboksen ud. Han møder atter Jane og han invitere hende på kro, hvor hun beder ham fortælle om røveriet. Inden han vinker farvel til hende ved toget, inviterer han hende med til bryllup. Da han ringer til sygehjemmet for at tale med Jane, får han at vide, at der ingen er med det navn. Efter brylluppet ta’r Jane med hjem. Han konfronterer hende med sin viden og spørger hende, hvorfor hun følger efter ham. Hun ved tilsyneladende alt om pengene og indrømmer at hun har kendt bankrøveren og at hun i virkeligheden hedder Alice Bertram. Dagen efter møder hun op i banken og fortæller, at nøglen til hendes bankboks er blevet væk. Der kommer en løsesmed på opgaven og hun flytter den blå madkasse over i en anden boks. Sammen ta’r de nu på ferie. Hjemme bliver bankrøveren frikendt og mistanken falder på Borck. Politiet sender nu en kriminalassistent ned for at finde Borck. Også bankrøveren er taget derned. På afstand holder han øje med dem. På en markedsplads passer han Alice op. Det lykkes hende imidlertid at stikke af og køre væk. Hun skynder sig hjem og pakke. Hun fortæller Borck at bankrøveren er kommet. De hører én i lejligheden og Borck slår ham ned. Det viser sig at være kriminalassistenten. De bærer den døde ind i bilen. Alice forlader ham. Borck kører bilen hen til en skrænt og skubber bilen ud over kanten. Han tager ind til lufthavnen, for at tage hjem til København. En lille dreng stikker ham en kuvert, hvori der ligger billeder af hans og Alices bortskaffelse af liget. En seddel er vedlagt med ordene ”Negativerne er til salg – tænk på et tal”.

OPDATERET DEN 27-12 2019 (MERE KOMMER SNART!